Een denkoefening: muzikaal talent en toewijding

Enkele weken terug hoorde ik op de radio een cover van John Fogerty’s song ‘ Fortunate Son’. Ik ben nooit echt wild van het nummer geweest en het feit dat het ontelbare keren ‘kapot gecovered’ werd, heeft daar zeker geen beterschap in gebracht. Maar deze versie trok vanaf de eerste maat onmiddellijk mijn aandacht. Enkele maten verder werd het me duidelijk dat het een cover van de Foo Fighters was (samen met John Fogerty himself). Nu ben ik ook geen echte grote fan van de Foo Fighters maar het was voor me wel een mooie illustratie van vakmanschap en het belang om als muzikant/ groep een eigen herkenbare voice te ontwikkelen.

Maken we even een absurde sprong: in managementliteratuur heeft men een zwak voor modellen met twee dimensies die dan in vier kwadranten resulteren  (de creatievelingen tekenen een 5e kwadrant in het midden 😉 )  Er zitten daar zeker bruikbare modellen tussen zoals bijvoorbeeld het ‘situationeel leiderschap model’, maar evengoed een heleboel minder bruikbare.

Terug naar de Foo Fighters:  wat – bij wijze van denkoefening – men de eigenschap muzikaal talent ten opzichte van toewijding uitzet en de vier kwadranten moet benoemen? Mijn ervaring leert me dat sommigen van moeder natuur meer muzikaal talent meegekregen hebben dan anderen (de eerste dimensie); dat sommigen met een grotere toewijding aan hun muzikale ontwikkeling werken dan anderen (de tweede dimensie). Toewijding of work ethic is een combinatie van onder andere inspanning, doorzettingsvermogen, attitude, leergierigheid, enz.

Picture1

Vier kwadranten dus. Over het eerste kwadrant valt niet veel te schrijven. En over het tweede kwadrant kunnen we ook kort blijven: a pitywhat a waste of the talent. Deze muzikanten besteden meestal ook geen aandacht aan het vinden van hun persoonlijke voice.

Derde kwadrant: hier vindt men grofweg twee types van muzikanten. De technique geeks zijn zij die dankzij hun talent en de ontelbare uren die ze geïnvesteerd hebben, technisch enorm goed zijn. Jammer genoeg beperken ze zich in grote mate in tonen van hun kunde en staan ze niet ten dienste van de muziek zelf. U kent zo ongetwijfeld: de honderd noten per seconde gitaristen, bassisten, etc. Een tweede categorie in dit kwadrant zijn de master musicians; zij hebben tegelijkertijd met hun muzikale ontwikkeling naar een eigen voice gezocht en (deels) gevonden. Zij gebruiken hun talent en techniek ten dienste van hun voice en van de muziek.

In het laatste kwadrant vinden we opnieuw tweede types. De supportive musicians hebben hard gewerkt om een behoorlijk muzikaal niveau te bereiken maar zonder een eigen ‘voice’ te vinden (misschien ook  niet echt de behoefte gehad). De inspired musicians hebben die wel gevonden. Ook al hebben ze minder talent dan de technique geeks en de master musicians; het feit dat ze een unieke voice hebben gevonden maakt dat ze een herkenbaare plaats hebben in de music scene.

Het vinden van een eigen voice is geen eenvoudig traject. Het ontwikkelen – creëren –  van een eigen, unieke voice is vaak een moeizame, trage route. Het vraagt doorzettingsvermogen om dwars van alle onbegrip, kritiek, hoongelach, etc. vol te houden totdat op een bepaald moment een groter publiek inderdaad het unieke herkent en erkent. Het vinden van een eigen voice is ook geen einddoel, maar meestal een verkenningstocht zonder definitief einde.

Deze blog zat al een tijdje in mijn hoofd  maar toen ik via #MZD13 Dave Grohl  van o.a. de Foo Fighters zijn keynote speech op South By Southwest 2013 (1) vond, was de cirkel rond. Hij breekt in een 45-minuten lange presentatie op een onderhoudende manier een lans voor het vinden van een eigen voice.  Zijn woorden:

  • “Find your own voice”
  • “I’ve done it all by myself. It’ mine, so there is no right, no wrong”
  • “The musician comes first”

Dave Grohl  heeft alvast een fan bij. Hoog tijd om mijn PC af te zetten en mijn bas vast te nemen.

– Jacques Brel : Le talent, ça n’existe pas. Le talent, c’est d’avoir envie de faire quelque chose. –

(1) : http://www.youtube.com/watch?v=Efv0Y5Fs7m4

Advertisements